Úvod » Študovňa »  Plus » Infozóna ASP » Prichádza k nám benzín E15?
 Infozóna ASP 
Informácie, zaujímavosti, oznamy a rady.
Články z oblasti cestnej premávky a dopravy

Prichádza k nám benzín E15?

 19.10.2022 -  Zaujímavosti -  Autoskolaportal.sk©
Slovenskí poslanci schválili zvýšenie podielu biozložky v benzíne až na 11,4 percenta a v prípade CNG až na 14 percent. Pritom je verejným tajomstvom, že ekologický prínos biozložky v palivách bol výrazne precenený.

Len nedávno sme písali o štúdii spoločnosti Emission Analytics, ktorej výsledkom bolo, že pridávanie biozložky do palív je ekologicky prinajmenšom sporné a v niektorých prípadoch nevedie k znižovaniu emisií, ale naopak ich zvýši. V každom prípade pri palivách s vyšším podielom biozložky (testovaný bol benzín E10) mierne narástla spotreba, výrazne však vzrástli emisie oxidov dusíka (NOx) – v priemere až o 16,6 percenta. Len pre zaujímavosť, práve tie sa najviac podieľajú na nekvalitnom ovzduší v mestách. Ak vás táto štúdia zaujíma, prečítajte si tento náš článok:

Keď sa v roku 2020 na čerpacích staniciach objavil prvýkrát benzín E10 s maximálne 8,2 percentným podielom etanolu, vyvolalo to veľkú kontroverziu. Biozložka totiž nie je úplne neškodná – najmä pre staršie autá. Problém je v tom, že etanol zvyšuje riziko korózie v palivovom systéme a v samotnom motore. Rád na seba viaže vodu, a tak si sťahuje vzdušnú vlhkosť z okolia. Trpia aj gumené materiály, hlavne polyuretán, z ktorého sú vyrobené staršie tesnenia.

A keď sme si už ako-tak na benzín E10 zvykli, prichádza ďalšia zmena a podiel biozložky sa zvýši ešte viac. Inak povedané – môžeme sa „tešiť“ na benzín E15. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že podiel biozložky v motorových palivách by sa mal do roku 2030 postupne zvýšiť zo súčasných 8,2 % až na 11,4 % ich energetickej hodnoty. Vyplýva to z novely zákona o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysokoúčinnej kombinovanej výroby, ktorú práve schválilo plénum Národnej rady SR.

S pridávaním udržateľných pohonných látok zákon ráta aj pri využívaní stlačeného zemného plynu (CNG) a skvapalneného zemného plynu (LNG). Od budúceho roka by sa mal ich energetický podiel v týchto pohonných látkach zvýšiť na dve percentá a postupne má narastať až na 14 % (!) v roku 2030. Paradoxne, naši západní susedia sa pre takúto cestu znižovania CO2 v doprave nerozhodli. V Českej republike, ale napríklad aj v Rakúsku, Španielsku či Taliansku, sú naďalej bežne dostupné benzíny s normou E5.

Česi zrušili od júla dokonca aj primiešavanie biozložky do nafty v snahe znížiť rekordné ceny palív a tiež s odôvodnením, že ekologický dopad biozložiek v palivách je sporný a toto riešenie dávno prekonané. Na Slovensku je to ale inak.
Zdroj: pravda.sk
© Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie akejkoľvek časti obsahu zo zdrojov ASP je bez predchádzajúceho písomného súhlasu ASP porušením autorského zákona!
Témy
Najčítanejšie
Dôležité čísla
Odporúčame
Odporúčame
VOP • Pravidlá používania • Ochrana údajov • Kontakt
PPP    1185 / 15 / 1 - 45
APP    19
PPK    200
PPA    4
OPK    5
© 2009 - 2024 AUTOSKOLAPORTAL.SK