Úvod » Študovňa »  Plus » Infozóna ASP » Bodový systém bude asi realitou
 Infozóna ASP 
Informácie, zaujímavosti, oznamy a rady.
Články z oblasti cestnej premávky a dopravy

Bodový systém bude asi realitou

 21.10.2022 -  Zaujímavosti -  Autoskolaportal.sk©
Policajný prezident Hamran chce previnilcov "zatvárať", aj keď nafúkajú menej ako jedno promile. Existujú však aj lepšie riešenia - napríklad urýchlené zavedenie bodového systému.

Nedávna tragická nehoda v Bratislave, pri ktorej opitý šofér zabil päť ľudí opäť spustila diskusiu o postihoch za alkohol za volantom. V nej sa objavilo množstvo konštruktívnych nápadov, ale aj niekoľko extrémnych názorov. U ministra financií Matoviča asi neprekvapí, že by chcel okamžite v prospech štátu „zhabať“ auto každému, kto nafúka viac než jedno promile.

Radikálne slová však zazneli aj z ústa šéfa polície: „Chcem zaviesť pravidlo, aby sme aj pri deliktoch pod jedno promile opakovane ich mohli riešiť v trestnoprávnej rovine a s trestom odňatia slobody. Vyžaduje si to ale novelu Trestného zákona. Takýto návrh z našej dielne pôjde,“ varoval pred niekoľkými dňami Štefan Hamran.

Vyššie tresty, ale aj zrušenie nulovej tolerancie Samozrejme, alkohol za volant nepatrí. Ak niekto opakovane v jednom roku nafúka pod jedno promile (nad jedno promile už ide o trestný čin), mal by dostať vysoký trest a automaticky by mu mal byť minimálne na jeden rok zadržaný vodičský preukaz.

Ale zatvárať ľudí, ktorí nikoho nezabili, nikoho nezranili a dokonca ani nespôsobili nehodu je extrémne a z pohľadu autora tohto textu scestné a absolútne neproporčné opatrenie. Aký trest si potom zaslúžia tí, čo pod vplyvom alkoholu niekoho vážne zranili alebo zabili? Slovensko zatiaľ nie je, a verme že nikdy ani nebude, policajným štátom.

A keď sa povie „A“, treba povedať aj „B“ – v prípade minimálneho množstva alkoholu v krvi pod 0,2 promile by nemalo ísť ani o priestupok, čo je prax, aplikovaná v mnohých európskych krajinách. Dôvody sú dva – prvým je, že v niektorých situáciách si telo určité množstvo alkoholu dokáže metabolizovať samo. Druhým je, že žiadne meracie prístroje nepracujú s absolútnou presnosťou, majú deklarovanú povolenú, hoci minimálnu, odchýlku. Preto „nulová tolerancia“ k alkoholu nie je na mieste. A v krajinách s povoleným „nenulovým“ obsahom alkoholu v krvi si tiež robili vlastné analýzy, aký vplyv to má na vodičov a nehodovosť. A keďže minimálny limit zachovali, zrejme vedia, prečo.

Argument, že ak bude povolené nejaké množstvo alkoholu v krvi, ľudia to budú zneužívať patrí k bežne používanému folklóru. Neexistuje žiaden relevantný prieskum, ktorý by to hodnoverne potvrdil. A navyše Slovensko rozhodne nie je „národom alkoholikov“, ako sa mnohí v súčasnosti snažia tvrdiť. Z hľadiska spotreby čistého alkoholu nie sú Slováci ničím výnimoční, patria k európskemu priemeru. Podľa štatistiky svetovej zdravotníckej organizácie WHO z roku 2019 viac čistého alkoholu na osobu vypijú napríklad v Rakúsku, Česku, vo Francúzsku, v Maďarsku alebo aj v Poľsku.

Racionálnejšie sa k problematike alkoholu za volantom, respektíve k sprísneniu postihov, postavil dopravný analytik Jozef Drahovský, ktorý pre Pravdu povedal: „Ide o to, čo chceme sprísniť. Ja by som to spravil tak, že pre dolnú hranicu by som vzal vzor z Rakúska a vodičov netrestal za zvyškový alkohol, ktorý je v takom pásme, že nemôže ovplyvniť správanie vodiča. Naopak, ak je to vyššia hladina, ktorá môže správanie ovplyvniť, tak tam by som bol za zvýšenie trestu. Pokojne aj s každou desatinou promile nech sa to zvyšuje. Problém môže byť v tom, že ak zvýšime všetko rovnako, vodič nebude cítiť rozdiel pri nižšej a vyššej koncentrácii alkoholu v krvi.“

Policajný prezident Hamran tvrdí, že prevencia na Slovákov nezaberá, preto je na mieste represia. Pravdou ale je, že prevencia nezaberá preto, lebo s výnimkou pár zmysluplných projektov je väčšina ostatných v tejto oblasti formálnych, ktorých cieľom je skôr alokovať peniaze z príslušných grantov, než dosiahnuť reálne výsledky.

Máme množstvo influencerov, ktorí by sa do kampaní mohli zapojiť a osloviť mladých, máme možnosť zaviesť dopravnú výchovu spätne na školy, pričom by sa tam preberala aj táto problematika, no jednoduchšie je trestať než vychovávať, pretože výsledky sú hmatateľné a okamžité. A to majú politici radi.

Bodový systém jednoznačne treba

To, v čom s policajným prezidentom súhlasíme je, že k zníženiu nehodovosti – a to aj vrátane tej, kde je vinníkom alkohol – by prispelo, ak by existoval nekompromisný bodový systém, podobný českému modelu.

Ten napríklad previnilcov, ktorí dvakrát nafúkajú viac ako 0,3 promile automaticky odstráni z ciest minimálne na rok, pretože po prekročení 12-bodovej hranice (za alkohol je 7 trestných bodov) prichádzajú na 12 mesiacov o vodičského oprávnenie. A to bez možnosti požiadať o zrušenie trestu po uplynutí jeho polovice. Navyše si potom musia kompletne nanovo urobiť skúšky v autoškole, vrátane všetkých testov spôsobilosti. A to je, ak k tomu prirátame aj pokutu, ktorú za alkohol dostali, finančne už celkom náročná záležitosť.

Kompetentní sa zatiaľ vyjadrujú v tom zmysle, že bodový systém by mohol vstúpiť do platnosti už v budúcom roku a zrejme bude veľmi podobný českému. Možno s rozdielom, že Česi trestne body zbierajú a Slovákom by boli odrátavané od 12-bodového základu.

Je to určite lepšie riešenie smerujúce k obmedzeniu nielen nehôd, ale aj agresívneho správania za volantom, než väzenie aj pre tých, ktorí ani nikoho nezranili a ani nespôsobili nehodu.
Zdroj: pravda.sk
© Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie akejkoľvek časti obsahu zo zdrojov ASP je bez predchádzajúceho písomného súhlasu ASP porušením autorského zákona!
Témy
Najčítanejšie
Dôležité čísla
Odporúčame
Odporúčame
VOP • Pravidlá používania • Ochrana údajov • Kontakt
PPP    1185 / 15 / 0 - 45
APP    19
PPK    200
PPA    4
OPK    5
© 2009 - 2024 AUTOSKOLAPORTAL.SK