Ministerstvo dopravy, Polícia Českej republiky a Asociácia autoškoly ČR predložili 35 nových otázok pre záverečné skúšky žiadateľov o vodičské preukazy. Prvý set sa objaví v testoch 24. októbra. Ďalšie otázky by sa mali pridať medzikvartálne do konca roka 2021.
Do záverečných skúšok pre skúšky žiadateľov o vodičský preukaz bolo pridaných 35 nových otázok. Zameriavajú sa okrem iného na nové špecifické dopravné situácie. Teraz bude odpovedať na otázky týkajúce sa cyklistickej infraštruktúry, viac sa zameria na zraniteľnejších účastníkov dopravy alebo na špecifické klimatické podmienky, ako je zhoršené počasie. Prvý súbor otázok by sa mal začať používať 24. októbra tohto roku, ďalšie by mali prísť do konca tohto roka.
"V textových otázkach z cestnej premávky a lekárskych tréningových testov sa zameriavame na aktuálne trendy, ako je jazda autom v blízkosti infraštruktúry pre cyklistov alebo jazda v zlých poveternostných podmienkach, ako je sneh," opisuje nový súbor Aleš Horčička, vedúci Asociácie autoškoly.
Odborníci tiež predstavili videá "vnímania nebezpečenstva", ktoré simulujú jazdu v aute, a tak môžu nahradiť statické obrazy križovatiek v učebniciach, ako sme doteraz poznali. Videá už zahŕňajú situácie, ako je sneh na ceste, priechod pre chodcov, vodič, ktorý nerešpektuje pravidlá, mladý muž na skateboarde, križovatky alebo jazda v obytnej zóne. "V teste sa môžu objaviť rovnaké videá, ale môžu byť sprevádzané otázkami, ktoré sa pýtajú inak, pretože v každom videu je viac účastníkov," uviedla tlačová konferencia.
Asociácia autoškoly už dlho presadzuje myšlienku, že výučba a záverečné testy musia byť inováciou a že modernizáciou oboch častí záverečnej skúšky sa zlepší samotná odborná príprava v autoškolách.
V Českej republike sa ročne testuje vodičský preukaz približne 100 000 žiadateľov. V súčasnosti sa tzv. 200 Prepravný bulletin obsahuje 855 otázok a každý žiadateľ sa zaoberá 25 príkladmi testu. Do konca tohto roka pribudne k záverečným testom celkovo 120 otázok, z toho 20 v novej dynamickej forme.
"Naším cieľom je postupne zverejňovať ďalšie nové otázky, približne po štvrťroku. V nasledujúcich rokoch by sme chceli na tomto projekte spolupracovať, aby sme monitorovali aktuálny vývoj na cestách, čo by sa malo odraziť aj v teórii autoškoly," uviedli zástupcovia Asociácie autoškoly ČR.
Ministerstvo dopravy sa zatiaľ nerozhodlo vylúčiť staré otázky. "Cieľom nových otázok je, aby žiadateľ poznal zákon a vedel, ako odpovedať. Neučíjte sa odpovede. Čím viac otázok existuje, tým menšia je pravdepodobnosť, že sa ich žiadateľ zapamäta. Naopak, zákon sa naučia," vysvetlil Milan Janda z odboru agendy vodičov ministerstva dopravy .
Odborníci už dlho volajú po zmene. Kým v 60. a 70. rokoch boli československé autoškoly na absolútnom vrchole sveta a zahraniční inštruktori mohli len závidieť, v 90. rokoch sa situácia začala zvrátiť a teraz žiadatelia o vodičský preukaz pracujú na skúškach s dvadsaťročnými štandardizovanými otázkami, ktoré sa dajú naučiť a už neodrážajú súčasnú dopravnú situáciu na cestách.
Aleš Horčička, prednosta Asociácie autoškoly ČR, pred časom pripomenul, že najdôležitejším prvkom bezpečnosti v aute je vodič, a preto je potrebné s ním počas prípravy riadne pracovať. Okrem takzvaných videí "vnímanie hazardných hier" by žiadatelia mali mať časom aj hodiny na polygónoch.
"Na týchto simulačných videozáznamoch sa žiak prakticky priblíži k križovatke, diaľnici alebo prechádza cez cestu a monitoruje situáciu pred príchodom. Musia vnímať všetky riziká a možné nezákonné správanie ostatných vodičov, ako je nezákonné predbiehanie alebo skrat, prechádzajúce cez cestu. Nielen robiť slepé rozhodnutia na základe značiek a silných stránok," opísal Horčička blížiace sa zmeny pred časom.
© Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie akejkoľvek časti obsahu zo zdrojov ASP je bez predchádzajúceho písomného súhlasu ASP porušením autorského zákona!