Európska komisia nariaďuje odstránenie prekážok pri zavádzaní elektromobility, chce rýchlonabíjačky každých 60 kilometrov ciest. Ale samotná byrokracia vytvára chaos. V EÚ-27 neexistuje štandardizovaný proces inštalácie ani jednotné právne predpisy, ktoré investorom neuľahčujú prácu.
Každých šesťdesiat kilometrov dĺžky jedna rýchlonabíjačka pre osobné automobily, jedna pre ťažké nákladné vozidlá každých sto kilometrov. Toto je forma zákona, ktorý Európska únia prijala tento rok a začne sa uplatňovať v roku 2030. Pre vodičov elektromobilov je to úľava len teoreticky a nie v praxi.
Inštalácia rýchlej nabíjačky na zvolenom mieste je zvyčajne oveľa menším problémom ako oficiálne schválenie prevádzky, pripojenie k sieti a jednoduché spustenie.
Inštalácia ultrarýchlej nabíjacej stanice pre elektrické vozidlá je technická úloha, ktorá si vyžaduje dva až tri týždne práce. Ale papierovanie okolo toho, dostať zariadenie do prevádzky, trvá byrokratom až dva roky. To je jeden z dôvodov, prečo elektromobilita v EÚ nenapreduje tak, ako by si ľudia pravdepodobne želali.
Obohacujúcim príkladom komplikácií je Španielsko, ktoré výrazne zvýšilo tempo budovania rýchlych nabíjačiek. Polovica z 1 600 novovybudovaných nabíjacích staníc prevádzkovaných spoločnosťou Repsol je nečinná mesiace po ich dokončení.
Je to preto, že nemajú sieťové pripojenie, pretože na to nemajú potrebné povolenia.
Ostatné krajiny EÚ27 nie sú ušetrené podobných formálnych nedostatkov, keď sú nabíjačky dokončené, ale nefungujú. Podľa nového zákona sa majú tieto rôzne procesné a funkčné prekážky odstrániť v priebehu nasledujúceho roka a pol. Mnohé z nich si však vyžadujú oveľa zložitejšie riešenie.
Zrýchlenie? Od šiestich mesiacov do dvoch rokov
Podpora rýchleho zavedenia nových nabíjačiek v jednotlivých krajinách EÚ často naráža na prekážky, ktoré len na prvý pohľad nejasne súvisia s cestnou dopravou, mobilitou alebo energetikou.
Napríklad v Nemecku sa výstavba jednej takejto nabíjacej stanice oneskorila o desať mesiacov, pretože projekt čakal na posúdenie situácie v oblasti hluku. A "celé mesiace" sa bežne oneskorujú nabíjačky kvôli pravidlám ochrany voľne žijúcich stromov. Inde sú pre výstavbu potrebné výnimky z územného plánu. Väčšina týchto "zásekov" je výsledkom implementácie iných legislatívnych opatrení, ktoré presadila Európska komisia.
Nemecko nie je ani zďaleka jedinou európskou krajinou, kde sa zriaďovanie nových nabíjacích staníc skomplikovalo v dôsledku prísnejšej a dôslednejšej legislatívy.
ChargeUp Europe, zastrešujúca organizácia prevádzkovateľov nabíjacích staníc, tvrdí, že v posledných rokoch sa administratívny proces okolo zriadenia rýchlonabíjacích staníc v Európe zvýšil z priemerných šiestich mesiacov na dva roky.
"Ak ich chce niekto postaviť, musí prejsť nespočetným množstvom nariadení a nariadení, od federálnej až po komunálnu úroveň," hovorí Lucie Mattera, generálna tajomníčka ChargeUp Europe. Podľa nej je možné situáciu napraviť a existujúce bariéry odstrániť. Na to je však potrebná určitá vôľa. A to je presne to, čo v jednotlivých európskych krajinách chýba.
Zefektívnenie zavádzania rýchlonabíjacích staníc do používateľskej praxe by si vyžadovalo rozsiahle úpravy desiatok cestných, stavebných, energetických a environmentálnych nariadení v jednotlivých národných štátoch. Pomerne veľa z nich bolo ratifikovaných na podnet Európskej únie a Európskej komisie.
Doteraz toto obrovské množstvo legislatívnej práce sotva našlo svoje opodstatnenie, pretože v skutočnosti sa v Európe týka len asi 5,4 percenta osobných automobilov poháňaných alternatívnymi palivami.
Myšlienka, že 15,4 milióna automobilov by malo zmeniť zákony, ktoré fungujú celkom dobre pre 270,6 milióna iných áut, sa zdá byť mimo reality.
V roku 2030, keď sa predpokladá desaťnásobný nárast počtu elektromobilov, to bude iné. Koniec koncov, dovtedy malo byť deväťkrát viac nabíjacích staníc ako dnes. Prijímanie rozsiahlych a radikálnych opatrení pre budúcnosť, ktorá ešte len príde, sa však stretáva s neochotou, pasivitou a dokonca odporom.
Máte elektrinu? A mohol by som ju vidieť?
Bremeno byrokracie je len jednou kapitolou v knihe ťažkostí pri zavádzaní rýchlonabíjacích staníc. Úplnou klasikou je absencia potrebnej energie, dostatočného výkonu zo siete.
Je veľký rozdiel medzi odpočívadlom s jednou svietiacou lampou alebo čerpacou stanicou, ktorá má rozbočovače a transformátor, ktorý premieňa energiu vysokého napätia. Pre potenciálneho investora do výstavby nabíjačiek má kladná odpoveď hodnotu miliónov.
Ako má investor zistiť, či je v danej lokalite pri ceste dostatočná kapacita, kde by napríklad uvažoval o vybudovaní rýchlonabíjačky? Nie je to ľahké. Dokonca ani tie najzákladnejšie informácie nie sú dostupné v žiadnom vnútroštátnom centrálnom registri.
"Preto často musíme posielať e-maily konkrétnym spoločnostiam a pýtať sa ich osobne," hovorí Peter Badík, spoluzakladateľ siete Greenway, ktorá na Slovensku, v Chorvátsku a Poľsku zriadila už 1 300 moderných nabíjačiek pre elektromobily. Aj keď sa musela vysporiadať s dosť nemoderným prístupom.
"Za normálnych okolností neviete, kedy a či vôbec budú modernizované, alebo nezistíte, ako rýchlo energetická spoločnosť buduje kapacity v tejto oblasti," dodáva Badik. A energetické spoločnosti väčšinou nebudujú potrebné kapacity tam, kde nemajú záujem a investíciu zriaďovateľov nabíjacích staníc vopred potvrdenú.
V kruhovom procese všetci čakajú na prvý krok ostatných. Pre mnohých z nich je to krok do prázdna.
Nákladné vozidlá bez emisií. Preto to robíme
Veľkou neznámou je celá téma rýchlonabíjačiek pre ťažké nákladné vozidlá.
Zatiaľ je ich v bežnej prevádzke v Európe len jedno promile z počtu osobných elektromobilov, takže ochota vybudovať pre ne infraštruktúru je zvyčajne ešte nižšia.
Zároveň sú jedným z hlavných dôvodov, ktoré obhajujú elektromobilitu a bezemisnú prevádzku. Autobusy, nákladné vozidlá a úžitkové vozidlá sú zodpovedné za štvrtinu všetkých emisií skleníkových plynov na európskych cestách, a preto sú zodpovedné za 20 percent emisií EÚ, ale nikto ich nerieši, pokiaľ ide o "elektrifikáciu".
Zriaďovanie nabíjacích staníc pre nich je byrokraticko-legislatívna húština.
Spoločnosť BP Pulse Europe, ktorá sa zaviazala do roku 2030 vybudovať viac ako 100 000 nabíjacích staníc pre osobné a nákladné automobily, uviedla, že teraz musí rokovať s približne 800 energetickými spoločnosťami poskytujúcimi sieťové pripojenie len v samotnom Nemecku.
"Mnohé z nich majú veľmi individuálne požiadavky, ktoré môžu výrazne brzdiť proces implementácie," hovorí Stefan van Dobschuetz, viceprezident BP Pulse Europe. "Na niektorých miestach je potrebné vopred požiadať o posúdenie hlukovej situácie, inde sa rieši archeológia a ochrana krajinného charakteru a pamiatok. Je zrejmé, že celý proces musí byť oveľa viac štandardizovaný."
Ako niečo z Kafkovho románu
Zástupcovia spoločností Repsol, BP Pulse Europe, Greenway Network alebo ChargeUp Europe v podstate hovoria to isté znova a znova. Očakávajú sa od nich výsledky, ale nikto zatiaľ nevytvára správne podmienky na ich dosiahnutie.
Investori sú odkázaní na svoje vlastné informácie, nesú bremeno nákladov, individuálne rokujú s poskytovateľmi sieťových služieb a musia si nájsť vlastnú cestu džungľou regionálnych nariadení a nariadení.
Hoci Európska komisia "dala národným vládam domácu úlohu", aby odstránili prekážky zavádzania nových nabíjacích staníc do 18 mesiacov, sama nenavrhla žiadne konkrétne nástroje ani opatrenia.
Osobitné usmernenia, ktoré Európska komisia vydala členským štátom s cieľom urýchliť schvaľovanie nabíjačiek, sa podľa harmonogramu očakávajú až niekedy v nasledujúcich dvoch rokoch.
Zároveň však v EÚ rastie byrokracia, ktorá bráni na ceste k ekologickejšej doprave. Podmienky výstavby alebo umiestnenia nových zariadení sú čoraz komplikovanejšie. To spomaľuje zavádzanie nabíjacích uzlov a rýchlonabíjačiek v celej EÚ27. A ohrozuje cieľ postupného vyradenia benzínových a naftových vozidiel, ako aj ochranu klímy.
"Je to neuveriteľný Kafka," zhŕňa Matter, generálny tajomník ChargeUp Europe.
... článok pokračuje,
avšak pre zobrazenie jeho ďalšieho obsahu sa musíte najprv prihlásiť!
Prosím, prihláste sa do svojho užívateľského účtu. Sprístupní sa Vám tak celý obsah tohto portálu!